بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

در هنگام خرید دستگاه اکسیژن ساز باید به چه مشخصاتی توجه کنید؟

نوع دستگاه اکسیژن ساز

به طور کلی دو نوع دستگاه اکسیژن ساز وجود دارد: پرتابل و خانگی. بیماران با توجه به نوع کاربردی که از دستگاه دارند می توانند یکی از این دو نوع را انتخاب کنند. نوع خانگی برای اکسیژن تراپی در منزل و به طور کلی مکان های ثابت استفاده شده و نوع پرتابل به منظور اکسیژن درمانی در بیرون از منزل و به صورت همراه کاربرد دارد.

 

 

فیلترها

دستگاه های اکسیژن ساز gba برای حذف گرد و غبار و ذرات معلق در هوا و همین طور باکتری ها و میکروب ها دارای یک سری فیلتر هستند. این فیلترها معمولا در ورودی و خروجی کمپرسور قرار می گیرند تا هوایی تمیز و عاری از هرگونه ذرات اضافی را وارد دستگاه کنند. فیلترها شامل فیلتر بدنه (فیلتر گرد و غبار) و فیلترهای باکتری(فیلترهای HEPA) هستند. فیلترهای بدنه معمولا قابل شست و شو بوده و فیلترهای باکتری قابل تعویض هستند.


وزن دستگاه

یکی دیگر از مشخصاتی که مهم است وزن دستگاه است که حمل و نقل آسان به آن بستگی دارد. در اکسیژن ساز خانگی این مسئله تا حدی مهم است چرا که هر چه دستگاه از وزن کمتری برخوردار باشد جابه جا کردن آن هم راحت تر صورت می گیرد. در نوع پرتابل هم وزن دستگاه بسیار مهم است زیرا معمولا به صورت همراه استفاده می شود که هرچه سبک تر باشد استفاده از آن راحت تر است.


حجم دستگاه

یکی از مسائل مطرح در هنگام انتخاب یک دستگاه مناسب حجم آن است. در مورد دستگاه اکسیژن ساز خانگی یک دستگاه کوچکتر برای حفظ زیبایی منزل اولویت بیشتری دارد. در انواع پرتابل هم حجم کوچکتر جهت حمل راحتی بیشتری فراهم می سازد. در نتیجه هرچه حجم کمتر باشد بهتر است.


ظرفیت تولید اکسیژن

دستگاه های مختلف معمولا ظرفیت تولید گاز اکسیژن متفاوتی دارند. ظرفیت ها معمولا از 2 لیتر بر دقیقه شروع شده تا ظرفیت های بالاتر 10 لیتر بر دقیقه. هر بیمار بر اساس میزان اکسیژن مورد نیاز خود که معمولا توسط پزشک تعیین می شود باید دستگاه اکسیژن ساز مناسبی انتخاب کند.


خروجی اکسیژن پالسی یا پیوسته

این ویژگی بیشتر در انواع پرتابل مطرح است. بسیاری از دستگاه های خانگی دارای جریان پیوسته هستند ولی دستگاه های پرتابل به دلیل اندازه کوچکتری که دارند معمولا دارای جریان پالسی هستند. البته برخی از مدل ها هم هستند که دارای جریان پیوسته گاز اکسیژن می باشند. بعضی از بیماران ممکن است نتوانند از دستگاه اکسیژن ساز پالسی استفاده کنند و نیاز به جریان پیوسته ای از گاز اکسیژن دارند. بنابراین در هنگام خرید دستگاه باید به نوع خروجی اکسیژن ساز یوول آن هم دقت نمود.


صدای دستگاه

کارکرد اکسیژن ساز همانند بسیاری از دستگاه های دیگر با صدا همراه است. در حالت عادی صدای یک اکسیژن ساز مطلوب نیست. تصور کنید بیماری مجبور است به طور مداوم از اکسیژن ساز استفاده نماید اگر دستگاه صدای بلندی داشته باشد برای او بسیار آزار دهنده خواهد بود. صدای دستگاه های اکسیژن ساز معمولا بین 40 تا 60 دسی بل است و هرچه این صدا کمتر باشد برای بیمار مطلوب تر است و راحتی بیشتری را برای او فراهم می سازد.


میزان مصرف برق

دستگاه اکسیژن ساز با جریان برق کار می کند هرچه میزان این مصرف کمتر باشد برای کاربر به صرفه تر خواهد بود و هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد. در حالی که معمولا دستگاه های اکسیژن ساز مصرف برق نسبتا بالایی دارند برخی از مدل ها نیز هستند که مصرف برق آن ها کمتر است و در نتیجه صرفه اقتصادی بیشتری خواهند داشت.


عمر باتری

عمر باتری بیشتر در مورد انواع پرتابل مطرح است که با باتری کار می کنند. هرچه عمر این باتری بیشتر باشد مدت زمان طولانی تری می تواند دستگاه پرتابل را روشن نگه دارد و در نتیجه این برای بیمار بهتر است. البته بین عمر باتری و اندازه آن نسبت مستقیمی وجود دارد که معمولا اندازه بهینه ای انتخاب می شود.


حمل آسان دستگاه

دستگاه های خانگی معمولا دارای دسته ها و چرخ هایی جهت حمل آسان هستند. بسیاری از اکسیژن ساز های پرتابل هم قابلیت حمل در کوله پشتی ها و کیف های همراه را داشته و برخی نیز به راحتی با استفاده از ترالی همانند یک چمدان حمل می شوند. در نهایت داشتن دستگاهی با قابلیت حمل راحت همیشه برای بیماران مطلوب تر است.


حسگر اکسیژن دستگاه

حسگر اکسیژن وظیفه شناسایی میزان خلوص گاز اکسیژن را دارد. به این ترتیب که اگر خلوص اکسیژن خروجی از دستگاه به مدت مشخصی کمتر از میزان استاندارد باشد دستگاه به نحوی هشدار می دهد. وجود این حسگر برای امنیت دریافت اکسیژن خالص توسط بیمار مهم است.


هشدارهای دستگاه

دستگاه ها معمولا دارای هشدارهایی برای مطلع ساختن کاربران دستگاه از یک وضعیت نابسامان هستند. برخی از این هشدارها عبارتند از: هشدار فشار کم و یا زیاد اکسیژن خروجی، هشدار قطع برق دستگاه و هشدار خلوص اکسیژن. این هشدارها در دستگاه اکسیژن ساز اینوژن به صورت صوتی و تصویری هستند.


لیوان مرطوب کننده

لیوان مرطوب کننده یکی از لوازم جانبی اکسیژن ساز خانگی است که در خروجی دستگاه  قرار می گیرد و وظیفه مرطوب سازی گاز اکسیژن را بر عهده دارد. مرطوب سازی اکسیژن بیشتر در نرخ جریان بالاتر اهمیت می یابد که منجر به خشکی و تحریک بینی می شود. دستگاه های پرتابل از آنجا که دارای نرخ پایین گاز اکسیژن هستند و به اندازه انواع خانگی به صورت مداوم استفاده نمی شوند معمولا نیاز به لیوان مرطوب کننده ندارند.


نازل اکسیژن

نازل اکسیژن لوله ای پلاستیکی است که وظیفه رساندن گاز اکسیژن از دستگاه به بیمار را بر عهده دارد. معمولا همه دستگاه ها دارای نازل اکسیژن هستند.


نبولایزر

نبولایزر وسیله ای است که برای بیماران تنفسی قابلیت استنشاق داروها را فراهم می سازد. داروهایی که به هر دلیلی نمی توانند و یا نباید به صورت خوراکی مصرف شوند با نبولایزر به درون دستگاه تنفسی بیمار فرستاده می شود. یوتیوب

منبع