بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

ویژگی های ویلچر دستی استاندارد

ویلچر های استاندارد از ابتدایی ترین انواع ویلچر هستند که توسط کاربر کنترل و حرکت داده می شوند، یعنی نیروی محرکه آنها توسط کاربر تامین می شود. ویلچر های استاندارد برای استفاده کوتاه مدت یا پاره وقت طراحی شده اند. در این نوع ویلچر نشیمنگاه برای کاربران معمولی طراحی شده است، بنابراین در صورت احساس ناراحتی یا سفتی نشیمنگاه می توانید از لوازم و تجهیزات ضربه گیر و نرم کننده استفاده کنید. 

  

مزیت ویلچر استاندارد :

استحکام و قیمت پایین آن است، البته در مقایسه با سایر ویلچر ها سنگین تر هستند. ویلچر های بیمارستانی یا ویلچرهایی که در مکان های مختلف به کاربران قرض داده می شوند، یا افراد مختلف آنها را کرایه می کنند، از نوع استاندارد هستند. وزن این نوع ویلچر استفاده از آنرا در مسیر های ناصاف و خشن سخت می کند، اما استحکام و روان بودن حرکت آن برای مسیرهای صاف، محکم و بدون مانع بسیار مناسب است. از آنجایی که براحتی توسط کاربر حرکت داده می شوند، برای موقعیت هایی که فرد یا افرادی برای درخواست کمک نیستند، بسیار مناسب هستند. البته با وجود دستگیره هایی در عقب ویلچر حمل و نقل آنها توسط فرد دیگر راحت تر است.

پهنا و عمق صندلی:

پهنای موجود برای ویلچر برقی عددی بین 16، 18 یا 20 اینچ خواهد بود. انتخاب بین 16 یا 18 اینچ تفاوت زیادی در قیمت ایجاد نخواهد کرد، اما مدل های 20 اینچی باعث افزایش هزینه ها خواهد شد. عمق صندلی برای تمامی مدلهای استاندارد 16 اینچ است که با بیشتر افراد متناسب است،‌ به جز افراد خیلی کوتاه یا خیلی بلند. کمتر دیده شده است که بعضی از مدل ها 18 اینچ عمق را برای صندلی در نظر بگیرند، این مدل ها قیمت بالاتری دارند. در مواردی که عمق 16 اینچی برای یک کاربر ویچر بیش از حد پایین است، می توانید با استفاده از اجزای نرم کننده عمق کمتر کنید. از طرف دیگر اگر عمق کم است می توانید با باز کردن پیچ های قسمت نرم کننده نشیمنگاه، آنرا از ویلچر جدا کنید.about

فریم، وزن و تحمل وزن:

بیشتر ویلچر های استاندارد دارای فریم های فلزی تاشو هستند و بین 13.5 تا 30 کیلوگرم وزن دارند. در هنگام مقایسه مدل های مختلف ویلچر مسافرتی ، پی بردن به اجزای استفاده شده در ساختار آنها بسیار مهم است. بسیاری از تولیدکنندگان، وزن ویلچر ها را بدوم درنظر گرفتن تکیه گاه های پا یا دست یا سایر اجزا منتشر می کنند. ظرفیت و تحمل وزن ویلچرهای استاندارد نیز از 110 کیلوگرم شروع می شود و در مواردی حتی به 145 کیلوگرم نیز می رسد. این نوع ویلچر از استحکام و دوام بالایی برخوردار است، بنابراین تحمل وزن آن نیز زیاد است.

چرخ ها و تایرها:

متداول ترین ساختار و طراحی برای ویلچرهای استاندارد دو چرخ جلویی 8 اینچی و دو چرخ عفبی 24 اینچی است. در هر 4 چرخ از تایر های محکم و بادوام استفاده می شود. بعضی از مدل های خاص، متناسب با هدف بخصوص استفاده، از اندازه های مختلقی برای چرخ ها استفاده می کنند، واضح است که قیمت آنها نیز بیشتر است. وجود هوا در تایر ها حرکت ویلچر را روان تر کرده و عبور از موانع و مسیرهای سخت را راحت تر می کنند. البته نباید تا جایی که امکان دارد تایرها را با هوا پر کنید، چراکه هل دادن یا حرکت دادن ویلچر دشوار می شود!

ترمزها:

تمامی ویلچر های استاندارد دارای ترمز هایی هستند که در جلو ویلچر ارتوپدی کنار فریم نصب شده اند، ترمزها بر تایرها فشار وارد کرده و از چرخش آن جلوگیری می کنند. کاربرد ترمز در ویلچر مانند دوچرخه یا اتومبیل نیست، آنها تنها برای ثابت نگه داشتن ویلچر مفید هستند، و برای متوقف کردن یا ارام تر کردن سرعت ویلچر در حین حرکت مناسب نیستند.

تکیه گاه دست:

اندازه تکیه گاه دست در ویلچر های استاندارد می تواند به دو صورت باشد؛ هم اندازه با طول دست، کمتر از آن، از طرفی آنها قابلیت جدا شدن را دارند که در بیشتر اهداف استفاده جدا کردن الزام ندارد. در محصولاتی که تکیه گاه از نوع متناسب با اندازه دست است، قیمت نیز کمی بیشتر می شود، چراکه نسبت به تکیه گاه استاندارد یک مزیت به شمار می آید.

تکیه گاه پا:

ویلچر های استاندارد همیشه دارای نوعی تکیه گاه برای پا هستند که در مدل های پایه ای دیده می شود اما بعضی محصولات دارای تکیه گاه های هستند که قابلیت جدا شدن، بالاآمدن یا چرخش دارند. انتخاب تکیه گاه هایی که این قابلیت را دارند می تواند تا حدودی قیمت را بالا ببرد. اگر در حال حاضر به تکیه گاه هایی با این قابلیت ها نیاز دارید، می توانید آنها را به صورت جداگانه خریداری کنید.
نتیجه گیری
مزیت ها
    ارزان قیمت 
    محکم (تحمل وزن تا 145 کیلوگرم)
    نیاز به مراقبت و نگهداری کم
    دوام بالا
معایب
•    در مقایسه با سایر ویلچرها سنگین تر
    پایین بودن تنوع در سایز بندی
    لوازم فرعی کم