بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

نور لامپ یو وی می تواند عوارض جراحی را کاهش دهد

علیرغم تلاش های عمده برای حفظ استراحت در اتاق عمل، عفونت زخم جراحی همچنان یک مشکل جدی و خسته کننده است و در سال های اخیر به 8،200 صدمه زده است. محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا (CUMC) به این نتیجه رسیدند که نور یو وی  ماورای بنفش می تواند به طرز چشمگیری این عفونت ها را بدون آسیب رساندن به بافت انسان کاهش دهد


  

محققان گزارش دادند که تقریبا 200000 تا 300000 بیمار مبتلا به عفونت های زخم جراحی در ایالات متحده هر سال رنج می برند و از 3 تا 10 میلیارد دلار در هزینه های مراقبت های بهداشتی بالغ بر 3 تا 10 میلیارد دلار هستند. بیماران مبتلا به عفونت های زخم جراحی، در مقایسه با افرادی که بدون چنین عفونت هایی هستند، 60 درصد بیشتر به صرف زمان در ICU، پنج برابر احتمال بازگشت به بیمارستان، دو برابر میزان مرگ و میر، طول عمر بیمارستان و تقریبا دو برابر کل هزینه های مراقبت های بهداشتی است.

دانشمندان طی سال ها میدانند که نور UV از یک لامپ فتوتراپی (که طیف وسیعی از طول موجها را از 200 تا 400 نانومتر منتشر می کند) در کشتار باکتری بسیار موثر است؛ چنین لامپ ها به طور معمول برای تخریب تجهیزات جراحی مورد استفاده قرار می گیرند.


"متاسفانه، این نور UV نیز برای بافت های بدن مضر است و می تواند به سرطان پوست و آب مروارید در چشم منجر شود"، دیوید جرج برنر، استاد بهداشت Higgins استاد علوم بیوفیزیک، استاد بهداشت محیط زیست و مدیر از مرکز تحقیقات رادیولوژیک در CUMC. "نور لامپ یو وی بی در تقریبا هرگز در اتاق عمل در طول عمل جراحی استفاده نمی شود، زیرا این خطرات بهداشتی نیاز به استفاده از تجهیزات حفاظتی سنگین برای هر دو کارمند و بیمار دارد."


دکتر برنر و تیمش فرض می کنند که طیف بسیار محدودی از نور لامپ یو وی سی -حدود 207 نانومتر-ممکن است قادر به از بین بردن باکتری ها باشد در حالی که بافت انسان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. از آنجایی که نور UV در این طول موج به شدت توسط پروتئین جذب می شود، انتظار می رود که به دو دلیل از آن ایمن باشد: در سطح سلولی، نمی تواند به هسته سلول های انسان منتقل شود و در سطح بافت آن نمی تواند به سلول های حساس در پوست برسد اپیدرم و لنز چشم. اما چون باکتری ها بسیار کوچکتر از سلول های انسانی هستند، این نور UV می تواند به DNA خود برسد. دکتر Brenner گفت: "به این معنی این است که اگر شما 207 نانومتر بر روی پوست یا چشم انسان بتابانید، انتظار نمی رود که هیچ گونه آسیب زیستی را مشاهده کنید، اما باید هر گونه باکتری هوائی که بر روی زخم جراحی فرود می آید را بکشند. "

منبع ترجمه