بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

آموزش استفاده از انواع شیردوش

شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد است و نوزاد را از ابتلا به بیماری‌های گوناگون مصون نگه می­دارد. شیر مادر علاوه بر این‌که حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد غذایی لازم برای نوزاد در 6 ماه اول زندگی است حاوی مواد ضد بیماری هم هست که همین، سلامت را برای فرزندان به ارمغان می­آورد. 

 

 

هنگام شیردادن نوزاد، نزدیکی و راحت بودن، عمل شیر دادن را به یک تجربه شگفت انگیز و بی‌نظیر تبدیل می­کند. اولین ساعاتی که نوزاد به دنیا می­آید مادر باید سینه خود را به روش صحیح در دهان نوزاد قرار دهد. بهتر است شیردهی همان ساعات اولیه توسط مادر صورت گیرد. بیشترین مشکلی که مادران با آن مواجه می­شوند زخم شدن نوک سینه هنگام شیردهی است. این مشکل نشان می­دهد که مادر روش صحیح شیردهی را نمی­داند. برای همین مادران می­توانند از سرشیشه هم برای سینه­ هایی که شقاق دارند، استفاده کنند. مادرانی که ممکن است یک سینه­شان ترشح داشته یا شاغل باشند یا در خانه نباشند، می‌توانند از شیردوش استفاده کنند. برای بیشتر مادران شیرده، زمانی فرا می‌رسد که به دلایل مختلفی مانند کار بیرون از منزل، مسافرت یا بیماری لازم است تا از نوزاد خود دور شوند. در این زمان مادر می‌تواند با استفاده از شیردوش، شیر خود را برای نوزاد ذخیره کند. در حقیقت شیردوش یاری دهنده مادران شیرده است.شیر مادر را تا 6 ساعت می­توان در دمای اتاق نگهداری کرد. همچنین شیر را در یخچال تا 2 روز و در جایخی تا 3 هفته و در فریزر تا 3 ماه می­توان نگه داشت. برای مادرانی که شاغل هستند این روش بسیار مناسب است. مادران شاغل می­توانند خودشان شیرشان را بدوشند یا این که با استفاده از دستگاه شیر را بدوشند. در انجام این کار باید کاملا نکات بهداشتی لازم را که درمتن زیر آمده است رعایت کنند. شیردوش‌ بیمارستانی وسیله پزشکی و دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. مادران شیرده برای بیرون کشیدن شیر خود از این وسیله استفاده می­کنند. همچنین شیردوش به نگهداشتن ذخیره شیر مادر، اتصال مجاری شیر به دهان نوزاد و بیرون آوردن نوک سینه‌هایی که صاف و برعکس هستند کمک می­کند و نوزاد شیرخوار راحت‌تر  می­تواند سینه مادر را بگیرد.  بعضی از شیردوش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مکیدن نوزاد شیرخوار را تقلید می­ کند.


اجزای تشکیل دهنده شیردوش
تمام شیردوش‌ها از چند بخش اساسی تشکیل شده‌اند.
پوشش سینه: جام مخروطی شکل که ابتدا نوک سینه و قسمت‌های رنگی اطراف آن را پوشش می­دهد.
پمپ: محفظه مجوف نرم که شیر را بیرون می­کشد. پمپ ممکن است به قسمت پوشش سینه شیردوش وصل شده باشد یا به وسیله یک تیوب پلاستیکی به پوشش سینه وصل شود. 
ظرف شیر: یک ظرف قابل جدا شدن است که زیر قسمت پوشش سینه شیردوش قرار گرفته است و به محض اینکه شیر پمپ زده می‌شود در آن جمع می‌شود. این ظرف معمولا قابل استفاده مجدد یا یک بار مصرف است که شیر را درخود ذخیره کرده یا به نوک سینه وصل می­شود و هنگام غذا خوردن نوزاد از آن استفاده می‌شود.

انواع شیردوش
-   شیردوش‌های دستی
-   شیردوش‌های باتری‌دار
-   شیردوش‌های برقی

شیردوش­ها معمولا ابتدا نوک سینه و اطراف آن قفل شده و آن را جمع می­کنند سپس با وارد کردن یک مکش به نوک سینه، شیر را از سینه خارج می­کنند.  به هر مکش و خارج شدن شیر یک چرخه گفته می­شود. شیردوش‌های دستی: به وسیله دست از آن استفاده می­شود. زمانی که با دست تلمبه را فشار می­دهید، شیر از آن خارج می­شود. بعضی از مادران معتقدند که کار با این نوع شیردوش راحت­تر است زیرا قدرت مکش آن با دست قابل کنترل است. این شیردوش‌ها نسبت به انواع دیگر آنها سبک‌تر، ارزان‌تر و کم صداتر بوده و جای کمتری را اشغال می­کنند. بعضی از زنان شیرده معتقدند که کار با شیردوش دستی زمان‌گیر است. علاوه بر آن هرچقدر تلاش می­کنند نمی­توانند حتی یک قطره شیر از سینه خارج کنند. به گفته برخی دیگر از مادران شیردوش دستی نمی­تواند به طور کامل شیر سینه را خالی کند و در نتیجه شیر از سینه آنها ترشح  می­شود. ابتدا پوشش شیردوش را روی نوک سینه قرار بدهید سپس دسته یا اهرم آن را فشار دهید. عمل مکش صورت گرفته و شیر از سینه خارج می­شود سپس در محفظه مخصوص شیر جمع می‌شود. بعضی از شیردوش‌های دستی یک لوله یا تیوب کوچک دارند که به محفظه مجوف یا تلمبه اتصال پیدا می­کند و پس از آن‌که شیر از سینه خارج می‌شود آن را به داخل ظرف مخصوص شیردوش هدایت می­کند. یک نوع از شیردوش­های دستی وجود دارند که شیردوش شیپوری نام دارند( شبیه شیپور دوچرخه). این نوع شیردوش‌ها شامل یک توپ پلاستیکی تو خالی است که به پوشش شیردوش یونی مام متصل شده­اند. بعضی از کارشناسان عقیده دارند این شیردوش­ها به این علت که نمی­توان آنها را به خوبی تمیز کرد غیر بهداشتی بوده و بهتر است از آنها استفاده نشود. 

شیردوش‌های باتری‌دار و برقی: از نکات مثبت این نوع شیردوش سرعت بالا و سهولت در استفاده از آنهاست. این نوع شیردوش‌ها با استفاده از باتری یا وارد کردن کابل آن به پریز برق و روشن شدن موتور کوچکش کار می­کند. این نوع شیردوش‌ها ممکن است بیش از یک لوله یا تیوب متصل شده به پوشش شیردوش داشته باشند. تلمبه یک پنل کنترل کننده با یک سوئیچ دارد که درجه مکش را تنظیم می­کند. بعضی از شیردوش‌های باتری‌دار روی الگوهای مختلف مکش قابل تنظیم هستند. به این دلیل که این نوع شیردوش با برق یا باتری کار می­کند مادر باید در زمانی که برق یا باتری در دسترس نیست احتیاط لازم را انجام دهد. به همین منظور در مواقعی که بیرون از منزل هستید یک شیردوش دستی همراه خود داشته باشید.

قطعات جانبی شیردوش
- نوارهای دور سینه: این نوارها به هنگام دوشیدن شیر دور قفسه سینه بسته شده و شیشه مخصوص جمع آوری شیر را زیر سینه‌ها نگه می‌دارد.
- ظروف مخصوص نگهداری شیر: شیر دوشیده شده را در آنها نگداری کرده و امکان فریز کردن آنها در این ظرف‌ها وجود دارد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        -  کیسه‌های استریل کردن شیردوش وکتو به وسیله بخار
-  پمادهای نرم کننده سینه: مانع از درد سینه به هنگام دوشیدن شیر می‌شود.

نکاتی درباره نگهداری شیر دوشیده شده
شیردوشیده شده، نسبت به شیرهای دیگر مدت زمان بیشتری تازه می­ماند. اما این احتمال وجود دارد تا فاسد شود. برای جلوگیری از فاسد شدن شیر دوشیده شده، از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید.
- چنانچه درجه حرارت اتاق 25 درجه سانتی‌گراد باشد، شیر دوشیده شده می­تواند به مدت 6 تا 8 ساعت تازه بماند.
-  اگر شیر دوشیده شده در کیف‌های خنک نگهدارنده مواد غذایی نگهداری شود، به مدت 24 ساعت تازه می­ماند.
-  در یخچال، شیر دوشیده شده به مدت 5 روز قابل نگهداری است. البته شیر باید در قسمت اصلی یخچال نگهداری شود.
-   در داخل یخدان یخچال، شیر دوشیده شده می‌تواند به مدت 2 هفته تازه بماند. github

نکات بهداشتی دیگر
قبل از آنکه دوشیدن شیر را شروع کنید، دست‌ها و سینه خود را بشویید.
بهترین قسمت برای نگهداری شیر در یخچال، قسمت عقب یخچال یا فریزر یعنی خنک‌ترین قسمت آنهاست.
شیر تازه را با شیر فریز شده مخلوط نکنید. از شیشه شیری که شیر قبلی در آن مانده است مجدد استفاده نکنید.
شیری را که از یخدان یخچال خارج کرده‌اید به کمک مایکروفر گرم نکنید. احتمال دارد تا مواد مغذی آن از بین برود.

اگر دوشیدن شیر برای شما دردناک است، این کار را با سرعت کمتری انجام داده یا شیردوش خود را عوض کنید.


منبع