بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

بانی سلامت

باعث و بانی سلامتی شما

نکاتی که باید در هنگام استفاده از لامپ یو وی بدانیم

ایناس رضایی در خصوص استفاده از این اشعه در محل کار عنوان کرد: اشعه ماوراء بنفش جزء پرتوهای غیر یونساز می باشد و بدلیل خاصیت قطع انتقال عفونت از هوا، در کنتـرل فیزیکی میکروارگانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

وی در ادامه بیان داشت: باکتری ها به علت داشتن پروتئین و اسید نوکلئیک، می توانند مقدار زیادی از اشعه ماورا بنفش را جذب نمایند و اگر باکتری ها در مسیر اشعه قرار گیرند به علت آسیب رسیدن به DNA، کشته خواهند شد. 
 
وی اضافه کرد: به همین دلیل از چراغ اولتراویوله برای گندزدایی اماکن پرجمعیت، اتاق عمل، اتاق تهیه محیط کشت، آزمایشگاهها، بیمارستان ها و دستگاههای بسته بندی دارو استفاد می شود. 
 
کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای تاکید نمود: برخی آندوسپورهای باکتریایی در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند و علت آن موادی است که در پوشش اسپور آنها وجود داشته و سبب جذب اشعه می گردند. بنابراین اشعه ماوراء بنفش یک عامل استریل کننده نبوده و فقط می تواند به عنوان یک گندزدا (ضدعفونی کننده) مورد استفاده قرارگرفته و برای گند زدایی آب آشامیدن نیز استفاده می کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی نصب لامپ فتوتراپی حاوی اشعه ماوراء بنفش اشاره کرد و ابراز داشت: لامپ های حاوی اشعه ماوراء بنفش معمولا به صورت ثابت یا سیار مورد استفاده قرار می گیرند این لامپ ها بصورت دیواری، سقفی، پورتابل، یک لامپی، دو لامپی و قابل نصب در کانال هواکش یا محفظه ای که فن جهت گردش هوا داشته باشد ساخته می شوند. اگر لامپ بصورت سیار استفاده شود بایستی لامپ دقیقاً در وسط اتاق قرار گیرد و درصورت استفاده از لامپ ثابت، باید در محلی نصب شود که کلیه وسایل موجود در اتاق کار را پوشش دهد.
 
رضایی همچنین به محدودیت استفاده از اشعه ماوراء بنفش اشاره داشت و گفت: محدودیت اصلی در استفاده از این اشعه، قدرت نفوذ ضعیف آن است و با وجود عبور این پرتو از هـوای بدون غبار و آب صاف، قادر به نفوذ از شیشه معمولی، بسیـاری از پلاستیک ها، محلول های کدر و لایه های نازک چربی و شیر نمی باشد. علاوه بر این، درصورت تابش مستقیم به چشم باعث صدمه در شبکیه شده و اگر پوست به مدت طولانی با آن درتماس باشد دچار سرطان خواهد شد. soundcloud
 
وی در ادامه به ذکر نکاتی در بکارگیری لامپ یو وی ای پرداخت و بیان کرد: استفاده از UV متر،  جهت کنترل دوز پرتودهی لامپ، استفاده از تایمر و یا یادداشت زمان مصرف جهت کنترل زمان و کارکرد لامپ با توجه به محدود بودن عمر لامپ ها، تمیز نمودن به طور دوره ای سطح لامپ با الکل و نصب بودن  کلید قطع و وصل اشعه در خارج از اتاق از مواردی هستند که در هنگام استفاده از این اشعه باید مورد توجه باشند.
 
کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای بیمارستان امام  خمینی  (ره ) ایلام افزود:درموقع استفاده لامپ، پنجره و شیشه ها پوشیده و تاریک شود، نورمرئی باعث کاهش زیاد اثر باکتری کشی می گردد وهمچنین درصورت تماس مستقیم افراد بایستی از لباس های محافظ و عینک استفاده نمایند.
 
رضایی به چگونگی استفاده از اشعه ماورائ بنفش در محل کار اشاره کرد و تصریح نمود: قبل از روشن نمودن لامپ یو وی سی ، ابتدا اتاق را به طور کامل شستشو دهید و بعد هواکش را خاموش نموده، درب کلیه کمدها و قفسه های شیشه ای موجود در اتاق را باز بگذارید و پس از بستن درب اتاق، درزهای درب را با چسب پوشانیده و سپس چراغ را روشن نمائید.با توجه به اینکه چراغ اولتراویوله فقط قسمتی از اتاق را که به آن می تابد ضدعفونی  می کند لذا بایستی به فواصل زمانی، چراغ را در تمامی قسمت های اتاق قرار دهید همچنین قبل از روشن کردن چراغ، هواکش را خاموش نموده، درب اتاق را بسته و درزهای درب را با چسب بپوشانید و لازم است که درب کلیه کمدها، قفسه های شیشه ای و وسایل موجود در اتاق، باز باشد.